Vägen till toppen behöver inte vara svår

Har man självkänslan brukar det mesta alltid gå vägen, nästan alltid. Det beror såklart på en del viktiga faktorer. Men jag brukar säga som så att bara du vill någonting och ger dig in för vad det är, så har du goda chanser att lyckas. Hur känns det? Hur känns det att veta att du faktiskt kan nå toppen om du bara satsar lite och inte ger med dig? Känns det bra? Det tycker jag och det är därför jag jobbar mig dit. 

 

Vägen till något mål är inte lätt. Det ska det inte vara heller och hela meningen, tjusningen eller vilken känsla det än nu är så är det alltid värt besväret när du väl är framme vid vinsten. Vinsten sen då. Det är du själv som sätter målet och i mitt fall så är det att få allt jag vill ha runt omkring mig. Jag vill ha massor med saker, som de flesta av oss vill. Andra nöjer sig med att ha lite och sen gnälla fram resten, som förmodligen aldrig kommer komma fram. Tragiskt att man inte anstränger sig för att få saker man vill ha. Sen är det viktigt att jag påpekar med "saker" att jag inte endast syftar på matierella ting som elektronikprylar eller dyra kläder. Saker som kärlek, självförtroende eller kanske rent av vänskap står högt på din lista. Sträva då efter det. 

 

I mitt fall så har jag hamnat på ett jobb där jag verkligen känner att jag kan utveckla mig själv på alla möjliga sätt. Jag får ofta höra av de jag arbetar med att jag är duktig, att jag har gåvan att uttrycka mig väl i tal. Alltid trevligt att höra fina kommentarer om sig själv så jag suger mer en gärna in allt jag hör. Samtidigt är det viktigt att veta baksidan av allt. Precis. Jag syftar på kritik och folk som är avundsjuka som kanske inte tycker du är så himla skön eller begåvad som alla andra verkar tycka. Det finns alltid rötägg på arbetsplatser, skolor, fritidsgårdar eller ute på stan. Var du än befinner dig så finns det alltid någon eller några som kommer störa sig på dig. Det kan man inte undgå, därför är det viktigt att lära sig hantera det genom att bara ge tid åt det som är viktigt. Arbetet. Gör du det, ja då kan du räkna med att du når toppen före dina kollegor. 

 

Men den viktigaste frågan som ställs nu är förmodligen. Vad är toppen? Hur vet jag att jag är där? Ja, det är du själv som sätter toppen och om jag ska vara ärlig så tror jag det är många toppar du kommer hamna på när du är slut. Då kan man se tillbaka på sitt liv och känna sig riktigt nöjd. Nöjd över sig själv och sin prestation i livet. 

 

Mina toppar, eller min huvudtopp, är att komma så bra överens med mina kollegor eftersom jag har hamnat på en arbetsplats jag känner mig hemma på. Som jag skrev tidigare så har jag hamnat på en arbetsplats som låter mig utvecklas. Det är det viktiga för mig. Mycket viktigare än mycket annat. Sen är det såklart att en del av mig, en ganska så stor del ändå, jobbar för att köpa fina saker. Jag kan inte undgå från att jag är en liten små materialist som älskar fina designprylar och teknikgrejor. Det är livet för mig helt enkelt. Det plus min flickvän, såklart, som också tycker om prylar (fast hon kanske inte vill erkänna det alla gånger...) 

 

Black tie.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0